WWF Sea Swim

Last updated on juni 22, 2022

Registratie open vanaf: 01-05-2022

Race day: 10-09-2022 Race start time: 10:30

Race end day: 10-09-2022

plaats: Scheveningen

afstanden: 1km 2km 500m

land: Nederland

Link to event

Organisator: WWF

Zwem voor het koraal

Zwem jij met ons mee om de unieke koraalriffen te beschermen? Op zaterdag 10 september 2022 is het zover! Dan vindt, in de zee bij Scheveningen, het grootse zwemevenement voor de bescherming van koraal plaats. Samen met honderden andere zwemmers gaan we de Noordzee in. Klotsend zout water in je gezicht, een golfbreker hier en daar met waarschijnlijk een uitdagende tegenwind. De kou en golven trotseren om vervolgens na flink wat ploeteren met een trots en voldaan gevoel de finish te bereiken. Klinkt als een onvergetelijke ervaring, toch? En dat allemaal voor het goede doel! Sta jij al te (water) trappelen? Geef je dan snel op voor de 0.5 km, 1 km, 2 km of estafette Swim. Doe mee en laat je sponsoren!

wwf seaswim scheveningen

Locatie

MANTA BEACH
Strand Noord 57b
2586 ZZ Scheveningen

Programma

Tijdens de Sea Swim is er van alles te beleven en te doen voor jong en oud. Tussen het zwemmen of aanmoedigen door kun je genieten van het strand, muziek en goed eten en drinken.

09:30 uur Aanmeldbalies open
11.00 uur Start eerste wave 2 km
12:00 uur Start eerste wave 1 km
13:00 uur Start tweede wave 1 km
14:00 uur Start eerste wave 0.5 km
15:00 uur Start tweede wave 0.5 km
15:30 uur Start estafette
16:00 uur Bekendmaking eindbedrag
17:00 uur Einde evenement

Registratiebalie

Je kunt je bij de registratiebalie vanaf 09:30 uur aanmelden. Dit gaat op naam, je hoeft hiervoor niets uit te printen. Bij de registratiebalie ontvang je jouw startnummer en badmuts. Het volledige programma volgt nog. Heb je een eigen wetsuit? Meld je dan 1 uur van te voren bij de registratiebalie. Heb je geen eigen wetsuit? Zorg er dan voor dat je 1,5 uur van te voren aanwezig bent om je te registeren.

Inschrijfgeld

Een deelname aan WWF-Sea Swim bedraagt 45 euro per persoon. Hiervoor krijg je bij je inschrijving een startpakket inclusief milieuvriendelijke siliconen badmuts!

Wetsuit en badmuts verplicht!

In verband met de veiligheid is iedereen verplicht een badmuts te dragen die je bij inschrijving ontvangt. Dit zijn uiteraard milieuvriendelijke siliconen badmutsen. De zee kan in september wel wat fris zijn. Bovendien is zwemmen in zee wel wat anders dan zwemmen in open water of een zwembad. Een wetsuit is daarom verplicht gesteld. Behalve dat het je warm houdt, geeft het ook drijfvermogen en is dus prettiger én veiliger om in te zwemmen. Meer informatie over waar een wetsuit aan moet voldoen, vind je hier. Er zijn wetsuits te huur bij op de dag zelf bij de inschrijfbalie voor €7,50. Reserveer je wetsuit gauw via wwf.nl/wetsuit.

Minimale leeftijd

Zwemmen in open water is pittig, dus kies bij twijfel voor de kortere afstand. Deelname aan de WWF-Sea Swim is op eigen risico en verantwoordelijkheid en de minimum leeftijd is 16 jaar. Ben je 16 of 17 jaar oud? Dan kun je meedoen met de Swim maar je hebt dan een toestemmingsverklaring nodig van je ouders en/of voogd. Download de verklaring hier en neem deze en je identiteitsbewijs mee naar de Swim.

Omkleden

Houd rekening met een beperkte omkleedruimte en er zijn geen douches aanwezig. Je krijgt van ons een handdoek om je af te drogen en het zoute water van je gezicht te spoelen.

Afstanden

0,5 km / 1 km / 2 km
Je kunt je opgegeven voor de 0,5 km, 1 km, 2 km. Voor deze afstanden hebben we verschillende startgroepen (startwaves). We gaan uit van 3 waves. De starttijd van de wave is de daadwerkelijke start in het water. Voorafgaand daaraan is er een welkomstwoord en een briefing, waarna we gezamenlijk naar het startpunt toelopen. Als daar het startsein klinkt, gaan alle deelnemers beginnen aan hun echte WWF-Sea Swim! Als deelnemer dien je omgekleed en wel klaar te staan bij de briefing van jouw wave bij Manta Beach. De start- en briefingtijden volgen nog op de website en per mail. Dus houd de website in de gaten!

Estafette

Dit jaar kun je ook kiezen om mee te doen aan de estafette. In een team van 4 deelnemers leg je gezamelijk 1 kilometer (4x 250 meter) af. Je wisselt elkaar af en gaat de strijd aan met andere teams. Er kunnen maximaal 20 teams meedoen met de estafette, dus trommel je familie, vrienden of collega’s op om een team te vormen en meld je gauw aan!

Weerstomstandigheden en veiligheid

De Sea Swim is een buiten event dus zijn we afhankelijk van de gemoedstoestand van moeder natuur.
We laten de Sea Swim wegens veiligheidsredenen niet doorgaan met onweer, storm, te sterke stroming of te hoge golven, dit gaat in overleg met de Reddingsbrigade. Met alle andere weersomstandigheden gaat het absoluut door! Houd de website in de gaten en check deze kort voor vertrek. Geen bericht dan gaat het door!

Belangrijke zwemtips

Zwemmen in zee is écht iets anders dan in het open water of zwembad! Je hebt (brandings-) golven en er zijn allerlei stromingen bij de kust. Sommige voel je duidelijk, andere heb je niet eens door. Stroming kan je helpen om heel snel te zwemmen, of het werkt tegen je. Het is belangrijk om je goed voor te bereiden. In aanloop naar de Sea Swim zullen wij praktische tips delen. Werk samen met en niet tegen de zee.

  • Tips voor het zwemmen met (brandings-) golven en stroming:
  • Duik door de brandingsgolf en niet erover (anders spoel je zo weer aan op het strand).
  • Zoek een punt zo hoog mogelijk en zo ver mogelijk vooruit, om op te navigeren en naartoe te zwemmen (liever niet een boot, want die kan zo maar wegvaren).
  • Stroming staat er altijd, dus besef dat je opzij gezet zal worden. Kijk goed en vaak waar je heen zwemt om jouw goede koers te bepalen (je wilt niet in Engeland of in Zandvoort eindigen toch?)
  • Adem bij voorkeur niet aan de kant waar de golven vandaan komen (dan krijg je wel erg veel zeewater in je mond).
  • Komen de golven van de zijkant, probeer dan breed te gaan zwemmen om je balans te houden. Breed insteken met borstcrawl en wijde slagen met schoolslag. (anders kan de zee wel eens aanvoelen als een wasmachine die je omver gooit).
  • Zoek en voel het ritme van de zee, van de golven en pas je slag hierop aan. Dans met de zee, ga er niet tegenin vechten.
  • Als je weer naar het strand zwemt, komen de brandingsgolven vanachter. Probeer dan met en op de golf mee te surfen! Maak je lang en recht en laat je zonder moeite naar het strand brengen.
  • Let op zandbanken en kuilen in het zand onder water, als je door het water rent of wil duiken. Let op de golfbrekers, dit is een rij gestapelde stenen dwars op de kustlijn, aangegeven met een paal met een bord dat in het water staat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.